onsdag 1 juli 2009

Svenska EU-symbolen, tankvärd sådan.

Idag är det dags för Sverige att ta över ordförandeklubban. Ett litet land i EU, med ett stort ansvarstagande. Men så är vi väl förberedda, så svenska vi är! Nervöst för Fredrik Reinfeldt ja, och vilken härlig utmaning. Något jag tror mig veta att han kommer att klara med den äran. Hela gänget i Alliansregeringen står taggade att föra samtal och resultat vidare för finanser, jobb, klimat och brottslighetsbekämpning.

Men jag fastnade lite extra för vår svenska symbol för ordförandeskapet. Vackert gul och blå. Formen som en tennisboll, eller basket eller.... tankarna för mig till idrotten - lagspelet. EU som ett lag, där Sverige nu är lagledare. Ett litet land med stora mästare, inte minst inom idrotten.

Med idrott och lagsport kommer publiken, påhejandes och uppmuntrandes. Hela EUs befolkning, som supportrar hejandes på sitt lag - eller har sina favoriter!

Hoppas bara att de som dyker upp - utan sportintresse - bland supportrarna är klokare, bättre än annars. Låter spelet rulla utan att bråka och störa. Huliganer borde ta semester, tänka om och göra annat mer kreativt. Minns kravallerna i Göteborg, de som trodde att de gjorde nytta men skapade mer av oro och besvär för alla, även sig själva.

Jag hoppas att alla vi supportrar får se en bra match, ett gott lagarbete under förbundskapten Fredriks ledning!

Inga kommentarer: